Formulir Kontak

Nama

Email *

Pesan *

Cari Blog Ini

Debatt Tidoeregeringen Kryper Foer Storstaedernas Bilister

DEBATT: Tidöregeringen kryper för storstädernas bilister

Trafiksatsningar skall primärt inriktas på kollektivtrafiken

Tidöavtalet slår fast att regeringen ska korta restiderna i storstäderna och arbeta för ökad framkomlighet för bilar. Det handlar om stora statliga investeringar i stora infrastrukturprojekt, så som Förbifart Stockholm. Men är detta rätt prioritering av trafikpolitiken? Ska skattemedel främst gå till biltrafiken? Hur påverkar dessa satsningar trängsel, luftföroreningar och klimatet?

Tvärtom mot vad som sägs i Tidöavtalet så har biltrafiken i storstäderna ökat de senaste åren. Enligt Trafikverket har trafiken i Stockholm ökat med 15% sedan 2015. Detta trots att staden sedan länge har en trängselskatt. Köerna har ökat betydligt, inte minst i innerstaden. Och idag tar det längre tid att åka bil i Stockholm än vad det gjorde för tio år sedan.

Samtidigt som biltrafiken ökar så minskar antalet resor med kollektivtrafiken. Sedan 2015 har resandet med kollektivtrafiken i Stockholm minskat med 10%. Enligt SL beror detta på att resorna har blivit långsammare och dyrare.

Kollektivtrafiken måste prioriteras

För att komma till rätta med dessa problem bör regeringen prioritera investeringar i kollektivtrafiken. Kollektivtrafiken är ett mer effektivt sätt att transportera människor än bilen. Enligt Trafikverket kan en buss ersätta 40 bilar och en spårvagn kan ersätta 70 bilar.

Kollektivtrafiken är dessutom ett mer miljövänligt sätt att resa än bilen. Enligt Naturvårdsverket släpper en buss ut 10% av de växthusgaser som en bil släpper ut. Och en spårvagn släpper ut 5% av de växthusgaser som en bil släpper ut.

Förbifart Stockholm - en dålig investering

Förbifart Stockholm är ett dyrt och dåligt projekt. Enligt Trafikverket kommer Förbifarten att kosta 45 miljarder kronor. Och när den väl är klar kommer den bara att leda till en marginell förbättring av framkomligheten för bilar i Stockholm.

Förbifarten kommer dessutom att öka trängseln och luftföroreningarna i Stockholms förorter. Enligt Trafikverket kommer Förbifarten att leda till en ökning av biltrafiken i förorterna med 10%.

Regeringen bör satsa på kollektivtrafiken

Regeringen bör istället satsa på kollektivtrafiken. Enligt Trafikverket skulle en investering på 100 miljarder kronor i kollektivtrafiken i Stockholm leda till en ökning av resandet med kollektivtrafiken med 20%.

Detta skulle leda till minskade köer, minskade luftföroreningar och minskade klimatutsläpp.

Slutsats

Regeringen bör prioritera investeringar i kollektivtrafiken. Kollektivtrafiken är ett mer effektivt, miljövänligt och billigare sätt att transportera människor än bilen. Förbifart Stockholm är ett dyrt och dåligt projekt som inte kommer att lösa trafikproblemen i Stockholm.


Komentar